Jaka jest geneza powstania systemu OBD?

  • System OBD zosta� wprowadzony po raz pierwszy w USA 1984 roku. Znany jest on potocznie jako OBD I. System ten jest pierwszym systemem, kt�ry nadzorowa� prac� silnika oraz przeprowadza� diagnostyk� pok�adow� element�w uk�adu wtryskowo-zap�onowego oraz sygnalizowa� uszkodzenia. Charakteryzowa� si� brakiem standaryzacji procedur diagnostycznych i kod�w b��d�w oraz brakiem zagwarantowania dost�pu do informacji diagnostycznych.

  • System OBD II zosta� wprowadzony w 1996 roku w USA. Charakteryzuje si� aktywn� diagnostyk� element�w i podzespo��w uk�adu nap�dowego pojazdu, kt�re s� emisyjne krytyczne. Posiada og�lno�wiatow� standaryzacj� w zakresie procedur diagnostycznych oraz prawne zagwarantowanie dost�pu do informacji.

Co to jest system OBDII / EOBD?

  • OBDII: On Board Diagnostic II (diagnostyka pok�adowa drugiej generacji).

  • EOBD: European On Board Diagnostic (europejska odmiana OBDII)

     Pod poj�ciem OBDII lub EOBD rozumie si� system diagnostyki pok�adowej zgodny z odpowiednimi normami SAE lub ISO. Dzi�ki ujednoliceniu sposobu komunikacji, jednym przyrz�dem diagnostycznym mo�na pod��czy� si� i odczyta� dane z dowolnego pojazdu zgodnego ze standardem OBDII / EOBD (niezale�nie od marki samochodu). OBDII / EOBD to nie tylko uniwersalny protok� komunikacji. System ten przede wszystkim definiuje procedury diagnostyczne realizowane przez sterowniki pojazdu, maj�ce na celu wykrywanie usterek w jak najwcze�niejszej fazie ich wyst�pienia. System OBDII jest ukierunkowanyna kontrol� emisji i jego g��wnym zadaniem jest bie��cy nadz�r nad poziomem zwi�zk�w toksycznych z uk�ad�w: wydechowego i zasilania w paliwo. Nadzorem tego systemu s� obj�te - opr�cz element�w emisyjnie krytycznych - tak�e elementy, kt�rych niesprawno�ci mog� po�rednio zwi�kszy� emisj� poprzez oddzia�ywanie na centralny system komputerowy - sterownik.

Jak odr�ni� auto posiadaj�ce OBDII?

  • Z��cze OBD II wygl�da jak poni�ej


  • W samochodach wyposa�onych w OBD II z��cze diagnostyczne znajduje si� na pewno w kabinie pasa�erskiej w miejscu pokazanym w poni�szym przyk�adzie:


  • Miejsce gdzie mo�e by� zainstalowane gniazdo OBD

  • Samoch�d posiadaj�cy zaimplementowane OBD na pewno posiada dwa lub wi�cej czujnik�w tlenu (sond ?). Jeden czujnik musi znajdowa� si� przed katalizatorem drugi za.

  • System OBD powinny posiada� samochody z rynku ameryka�skiego po 1996 roku a samochody europejskie po 2001 roku.

Kt�re samochody powinny mie� OBDII?

  • Samochody z rynku ameryka�skiego wyprodukowane po 01.01.1996.

  • Samochody z UE wyprodukowane po 01.01.2001.

  • Samochody nowo homologowane w Polsce po 01.01.2002.

     Pomimo tego, �e wiele samochod�w je�d��cych po naszych drogach posiada z��cze 16-pinowe nie komunikuj� si� one z testerem OBD. Spowodowane jest to tym, �e sterowniki tych samochod�w pracuj� wed�ug starych protoko��w transmisji i nie maj� nic wsp�lnego z OBD II.

Co to jest protok� komunikacji?


     Normy OBDII / EOBD dopuszczaj� stosowanie kilku protoko��w komunikacji:

VPW: (Variable Pulse Width) SAE J1850 - spotykany g��wnie w pojazdach ameryka�skich firm: General Motors, oraz Chrysler . Transmisja danych w tym standardzie jest czterokrotnie wolniejsza, ni� w PWM i wynosi 10,4 kb / s. Zastosowany spos�b kodowania danych zapewnia jeszcze wi�ksz� odporno�� na zak��cenia, ni� w przypadku standardu PWM.

PWM: (Pulse Width Modulation) zdefiniowany w SAE J1850 - spotykany g��wnie w pojazdach firmy Ford. Pr�dko�� transmisji danych w tym standardzie jest stosunkowo szybka i wynosi 41,6 kb/s, Jej odporno�� na zak��cenia jest relatywnie wysoka.

ISO: ISO/DIS 9141-2 - g��wnie samochody europejskie i azjatyckie spotykana stosunkowo cz�sto.

Keyword 2000: ISO/DIS 14230-4 (Keyword Protocol 2000) - stosowany g��wnie w pojazdach europejskich, zbli�ony do standardu ISO 9141-2.

CAN: ISO/DIS 15765-4 (Controller Area Network) - g��wnie auta europejskie; standard zapewniaj�cy bardzo szybk� transmisj� o bardzo du�ej odporno�ci na zak��cenia - od roku 2008. ma zast�pi� wszystkie pozosta�e standardy stosowane obecnie.

     Z punktu widzenia diagnosty informacja o rodzaju protoko�u nie ma znaczenia, gdy� ilo�� i rodzaj danych jakie mo�na odczyta� ze sterownika pojazdu jest taka sama i nie zale�y od protoko�u komunikacji.

     Zainteresowanych szczeg�ami transmisji odsy�am do ksi�zki "Pok�adowe systemy diagnostyczne pojazd�w samochodowych" J.Merkisz, ST. Mazurek WKi� 2004, str 262 do307

Czym jest MIL?


     Malfunction Indicatior Light (Check Engine Light lub SES Service Engine Soon) jest to lampka kontrolna o znormalizowanym kszta�cie informuj�ca o wykryciu uszkodzenia. Lampka kontrolna najcz�ciej posiada kolor bursztynowy i przybiera nast�puj�cy wygl�d:

Czym jest DTC?

     Diagnostic Trouble Code - diagnostyczne kody b��d�w.

     Standard OBDII / EOBD wprowadzi� �ci�le okre�lony format kod�w b��d�w i okre�li� spos�b opisu. Kod usterki sk�ada si� z 5 znak�w; spos�b odczytu i interpretacji kodu DTC przedstawia poni�szy przyk�ad:



P B - nadwozie (Body)
C - podwozie (Chassis)
P - uk�ad nap�dowy (Powertrain)
U - komunikacja (Network Communication)
0 0 - kod usterki standaryzowany w dokumentach ISO/SAE
1 - kod usterki zdefiniowany przez producenta
2 - kod usterki standaryzowany w dokumentach ISO/SAE
3 - kod usterki standaryzowany w dokumentach ISO/SAE
3 Okre�lenie poduk�adu w kt�rym wyst�pi�a usterka. W tym przyk�adzie jest to uk�ad zap�onowy.
01 Szczeg�lowe informacje o usterce. W tym przyk�adzie: wypadanie zap�on�w w cylindrze 1.

     W systemach OBDII / EOBD rozr�nia si� dwa rodzaje kod�w b��d�w:

B��dy oczekuj�ce - s� to usterki, kt�re pojawi�y si� po raz pierwszy i nie zosta�y jeszcze potwierdzone. B��dy oczekuj�ce nie zapalaj� lampki MIL. Po stwierdzeniu wyst�pienia danego b��du odpowiedni� liczb� razy, w tych samych warunkach pracy silnika, zapisany zostaje on w pami�ci jako b��d zarejestrowany.

B��dy zarejestrowane - s� to usterki, kt�rych wyst�powanie zosta�o potwierdzone. Ich obecno�ci towarzyszy zapalenie lampki MIL. W niekt�rych przypadkach (dla b��d�w emisyjnie krytycznych) mo�liwe jest zapalenie lampki MIL po pierwszym rozpoznaniu wyst�powania usterki.

Co to s� monitory?

- zwane inaczej procedurami diagnostycznymi.
Monitor jest procedur� diagnostyczn� odpowiedzialn� za kontrol� okre�lonych podzespo��w. W ka�dym sterowniku pojazdu, wsp�pracuj�cym z systemem OBD, umieszczona jest co najmniej jedna taka procedura.
Rozr�nia si� dwie grupy monitor�w: ci�g�e i nieci�g�e.
Monitory ci�g�e wykonuj� si� cyklicznie, nawet kilka razy podczas jednego cyklu jezdnego, natomiast monitory nieci�g�e wykonuj� si� tylko raz podczas jego trwania. Producenci samochod�w zobowi�zani s� do opublikowania algorytmu pozwalaj�cego zrealizowa� cykl jezdny gwarantuj�cy wykonanie wszystkich przewidzianych norm� monitor�w systemu OBDII. (osobi�cie rzadko spotykamy si� aby algorytmy monitor�w by�y oficjalnie udost�pniane).
Zakres dzia�ania g��wnych monitor�w emisyjnych system�w (ang. Major Monitors) EOBD/OBDII obejmuje kontrol� sprawno�ci katalizatora, poprawno�ci procesu spalania (wypadania zap�onu), uk�adu odprowadzania par paliwa EVAP i czujnik�w tlenu. G��wne monitory emisyjne stanowi� zestaw standardowy, kt�ry musi wchodzi� w sk�ad ka�dego uk�adu EOBD/OBDII, bez wzgl�du na jego konfiguracj� i szczeg�owe rozwi�zania konstrukcyjne silnika.

Gdzie zdoby� wiedz� na temat OBD?

     Osobi�cie polecamy ksi��k� profesora Jerzego Merkisza oraz docenta Stanis�awa Mazurek wydan� przez WKi� w 2003 roku i wznowion� w 2004. "Pok�adowe systemy diagnostyczne pojazd�w samochodowych".

Jakie samochody maj� OBD?

     OBD generalnie znajdujemy w samochodach z rynku ameryka�skiego od roku produkcji 1996. W samochodach z rynku europejskiego produkowanych od roku 2002. Cz�sto jednak roczniki 2002 nie posiadaj� mimo tego wymogu transmisji i informacji jakie wymagaj� normy.

Informacje zawarte na tej stronie zaczerpni�to z:
http://www.sosnowski.pl




OBD II/EOBD to pierwszy samochodowy system kontrolny ca�o�ciowo ograniczaj�cy emisj� zanieczyszcze� w spalinach.
Z punktu widzenia normalnego u�ytkownika samochod�w OBD II/EOBD jest to
  • OGRANICZENIE EMISJI SPALIN I DWUTLENKU W�GLA
    SPE�NIENIE NAJNOWSZYCH WYMAGA� I PRZEPIS�W ODNO�NIE ZANIECZYSZCZE� POWIETRZA I NISKIEGO ZU�YCIA PALIWA

  • DOST�P DO INFORMACJI DIAGNOSTYCZNEJ KA�DEGO POJAZDU HOMOLOGOWANEGO W UNII EUROPEJSKIEJ I W POLSCE

  • KONTROLA STANU SAMOCHODU I DIAGNOSTYKA POZA STACJAMI NAPRAWCZYMI

  • NIESPOTYKANA DOT�D W PRZEMY�LE MOTORYZACYJNYM STANDARYZACJA
    ZNORMALIZOWANE Z��CZA, KODY B��D�W, SYSTEMY KOMUNIKACJI

UWAGA - ca�y powy�szy artyku� pochodzi ze strony:
http://www.samochodowka.koszalin.pl/warsztaty/dzialy/bielicki/obd/

W �adnym miejscu nie by� modyfikowany (oryginalna pisownia i formatowanie).

dfvfdbfdbfdbfgbfgbbfdbgf rdgvdfvbdvb